Učitel není soustružník

Učitel není soustružník, a také lékař není pekař, a horník je někdo úplně extra. Tyhle lobbystické hlášky jsou adresovány státu, a jejich záměrem je získat od státu nějaké výhody. Nejlépe peníze. A česká bruselská socialistická republika se může přerazit samou horlivostí, s jakou těmto požadavkům vychází vstříc. Hlavně některým. Kasty těch, kteří jsou cosi extra, vznikají v Česku jako na běžícím pásu. Naposledy zabodovali horníci. Kdopak bude další? Hasiči? Žoldáci z mise kdesi v Tramtárii? Obecní počišťovači?

Tvrzení, že lékař není pekař se objevilo v době, kdy se řešila zdravotní péče. Domyšleno do důsledků, lékařská lobbystická rétorika naznačovala, že bez zdravotní péče organizované ministerstvem a hrazené ze zdravotní daně (vydávané za jakési všeobecné zdravotní pojištění) by obyvatelstvo Česka bídně pomřelo, zatímco bez potravin bude obyvatelstvo v pohodě. Zdravotní lobbysté si tehdy prosadili svou a mohli být spokojeni, místo opravdového pojištění byl v Česku zaveden všeobecný zdravotní paskvil a ten tu máme dodnes. Akorát ti lékaři dnes už  tak spokojeně nevypadají.

Copak se to odehrává ve škole? Že by veleknězové moudrosti předávali žákům nepostradatelné vědomosti? Vidím to jinak. Naučit někoho dělat kotrmelce je stejná služba jako naučit jezdit na vodních lyžích, a naučit někoho pořádně (!!) česky je stejná služba, jako naučit někoho čínsky. Nepostradatelnost (nebo naopak zbytečnost), hodnotu a cenu té které služby si musí každý rozhodnout sám (v případě mladistvých jejich rodiče). Nezdá se mi, že by v této záležitosti byl stát nebo ministerstvo – nebo třeba učitel! – povolanější nežli občan, kterého se to týká.

Existují učitelé, kteří mají pocit výlučnosti. Pocit,  že oni jsou něco jiného nežli soustružníci. Takoví ať si založí libovolné množství libovolně nazvaných stavovských organizací a učitelských klubů, na jejichž půdu bude vstup všem ne-učitelům a zejména soustružníkům co nejpřísněji zapovězen.

Přeji učitelům méně státní buzerace, méně zelené ekoteroristické propagandy a hlavně více peněz. Ale ne za cenu, že z učitelů vznikne další zvýhodněná kasta! Nestojím o stát, který svoje občany tu zvýhodňuje, tu znevýhodňuje podle jejich povolání! Kdybych už nějaký stát chtěl, tedy takový, pro který lékař je na stejné úrovni jako pekař, učitel na stejné úrovni jako soustružník, a horník na stejné úrovni jako všichni ostatní.

A s úlevou a s potěšením pozoruji, že učitelská lobbystická rétorika je v Česku pro srandu králíkům.