Pravda vítězí

Chlumčanem formulované heslo, mnohem později využité i zneužité různými historickými osobnostmi (a trpaslíky), může symbolizovat pro různé čtenáře různé věci. Mně třeba připomíná, že při konfliktech Čechů s cizáky, ba i při konfliktech Čechů s Čechy, se občas vyskytnul myslitel, který onen konflikt dokázal formulovat v rovině pravda kontra nepravda. Je to pro mne užitečná pomůcka – strana, která ve sporu užívá nepravdivé výroky, hned se jeví snáze zavrženíhodná.

 

Když Jules Verne nechal předsedu Barbicana, kapitána Nicholla a dobrodruha Ardana vystřelit dělem Columbiad směrem k Měsíci, a to živé, byl to od Verna pouhý omyl. Přežití trojice hrdinů by se v tomto případě dalo označit jako nenaplněný předpoklad. Avšak dnes už je se značnou přesností známo a mnohokrát experimentálně ověřeno, jakým zrychlením by musel být vystřelen projektil na oběžnou dráhu, i jaké zrychlení je člověk schopen přežít.  Kdyby dnes nějaký autor sci-fi nechal svoje postavy vystřelit z děla na orbitu, nebyl by to pouhý omyl ani nenaplněný předpoklad, ale od onoho autora šílená blbost.

 

A podobně, když před několika lety přišel nějaký klima-alarmista s představou, že lidstvu hrozí globální ochlazení, totiž pardon, globální oteplení, nebo vlastně ne, ani ochlazení ani oteplení, ale lidstvu určitě něco hrozí – nazvěme to třeba klimatickou změnou – tehdy to mohl být pouhý omyl. A kdyby na to (tehdy!) nějaký další klima-alarmista navázal úvahou, že před bájnou klimatickou změnou bude lidstvo spaseno pomocí biopaliv, mohlo by se to ukázat jako nenaplněný předpoklad.

Ale od počátků klima-alarmismu již uplynulo několik roků, a tyto roky byly naplněny vyvracením klima-alarmistických nepodložených tvrzení, odhalováním klima-alarmistických podvodů  a fixlování s daty a poukazováním na klima-alarmistickou badatelskou metodiku, převzatou od UFOlogů a od rýsovačů kruhů v obilí.   Takže pokud dnes někdo tvrdí, že biopaliva představovala ideální řešení“, není to ani omyl, ani nenaplněný předpoklad. Hrome, co by to tak mohlo být?

 

Jaká je šance uchránit žáky českých škol před podobnými nepodloženými tvrzeními, vydávanými za pravdivá, a když to praskne, za nenaplněné předpoklady?